Зміни у вимогах до моніторингу закупівель: що врахувати замовникам

Автор
начальник юридичного відділу Західного офісу Держаудитслужби, Львів
Розглянемо важливі зміни в Особливостях, які КМУ вніс постановою від 12.05.2023 № 471. Проаналізуємо, як вони впливають на процес контролю за закупівлями

Що змінилося у вимогах

Із 19 травня 2023 року пункт 23 Особливостей визначає:

«Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи здійснюють моніторинг процедур закупівель, а також закупівель, за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель, у порядку, встановленому статтею 8 Закону № 922. Дані автоматичних індикаторів ризиків застосовуються з урахуванням цих особливостей»

Тобто тепер за новими вимогами Особливостей Держаудитслужба та її територіальні органи проводять моніторинг не лише відкритих торгів, а й закупівель без використання електронної системи закупівель. Порядок проведення такого моніторингу — аналогічний порядку моніторингу процедур закупівель, який передбачає стаття 8 Закону № 922.

Якщо застосовувати буквальний аналіз положень пункту 23 Особливостей і статті 8 Закону № 922, а не поширювальний — вони не адаптовані один до одного. Стаття 8 Закону № 922 не містить згадки про моніторинг закупівель без використання ЕСЗ. Проте такі невідповідності у нормах без їх чіткого кореспондування іншим, властиві не лише Закону № 922 та Особливостям, а й іншому чинному законодавству.

Спростовуємо три упередження про зміни в договорах про закупівлю

Пригадаємо, коли замовник проводить закупівлі без використання ЕСЗ, аби закцентувати увагу на особливостях їх моніторингу.

Що слід врахувати для закупівель за пунктом 11 Особливостей

Для закупівель товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких є меншою, ніж 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких є меншою, ніж 200 тис. грн, робіт, вартість яких є меншою, ніж 1,5 млн грн, замовники можуть використовувати ЕСЗ відповідно до умов, визначених адміністратором ЕСЗ, зокрема електронний каталог для закупівлі товарів (п. 11 Особливостей). У разі таких закупівель без використання ЕСЗ замовник обов’язково:

П'ять висновків, що варті уваги замовників

З огляду на наявну практику проведення моніторингу можемо припустити, що закупівлі з договорами на незначні суми не зацікавлюватимуть органи Держаудитслужби. Ймовірність рішення про проведення моніторингу закупівель без використання ЕСЗ щодо договору з незначною сумою — низька.

Без сумніву, швидше потрапити під моніторинг можуть ті закупівлі, у яких сума договору більша та щодо яких наявні публічні ризики. Наприклад, є суперечлива інформація в аудиторів, ЗМІ, громадських організацій про підрядника, замовника чи спрацювали ризикові індикатори в ЕСЗ. 

Що слід врахувати для закупівель за пунктом 13 Особливостей

Пункт 13 Особливостей визначає винятки, в яких для закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. грн, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн грн, замовник може укласти договір про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару. Тобто, коли попри понадпорогову вартість товарів, робіт, послуг, замовник проводить закупівлю без використання ЕСЗ.

До змін в Особливостях закупівлі, які замовники проводили у таких виняткових випадках, не потрапляли під моніторинг. Тепер ситуація змінилася. Керівник чи заступник органу Держаудитслужби може ухвалити рішення про початок моніторингу таких закупівель, якщо Звіт про договір з’явився в ЕСЗ з 19 травня 2023 року.

Що варте особливої уваги? Коли замовник ухвалює рішення застосувати якийсь з підпунктів пункту 13 Особливостей, має зважати на його обґрунтованість. Наявність яких обставин аудитори можуть перевіряти насамперед — див. у Таблиці.

Наявність обставин, які замовник має підтвердити під час моніторингу

Отже, положення пункту 23 Особливостей запроваджують для прямих договорів оперативний державний фінансовий контроль. Утім практика взаємодії замовників, учасників та органів контролю під час проведення моніторингу закупівель без використання ЕСЗ ще не склалася.

Schkola1.png

Станьте слухачем Вищої школи Закупівельника,

щоб швидко опановувати всі закупівельні зміни в умовах воєнного стану

Які закупівлі не підпадають під моніторинг

Наявність Звіту про договір в ЕСЗ разом з іншими даними, що свідчать про ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, може слугувати підставою для рішення про моніторинг закупівлі без використання ЕСЗ. Проте Звіт про договір обов’язково публікувати не для всіх закупівель, які замовник проводить шляхом укладення договору.

Так, Звіт про договір замовник:

⚡ Як діяти під час проведення моніторингу

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді