Чим керуватися, коли обираєте спосіб для закупівлі в умовах військового стану

Проведений аналіз дає підстави стверджувати, що замовники можуть застосовувати у період воєнного стану і Постанову № 169, і Закон № 922.

Чим керуватися, коли обираєте спосіб для закупівлі в умовах військового стану

Постанова чи Закон: що і коли обрати для закупівель

Мінекономіки також зазначає, що рішення щодо способу проведення закупівель, щоб належно забезпечити потреби, замовник приймає самостійно з огляду на норми законодавства.

Отже, відповідальність за проведення закупівель — за замовником та його уповноваженими особами.

Закон № 922 встановлює чіткі алгоритми проведення процедур закупівель та спрощених закупівель, порушення яких може призвести до адміністративної відповідальності і, як наслідок, штрафу. Воєнний стан в Україні не нівелює цих умов, тож, коли замовники застосовують Закон № 922, мають дотримувати усіх його вимог.

Звісно, якщо органи контролю виявлять порушення, вони можуть врахувати обставини, що виключають адміністративну відповідальність. Так, не є адмінправопорушенням дія, яку хоч і передбачають КпАП або інші закони, що встановлюють відповідальність за адмінправопорушення, але яка вчинена в стані крайньої необхідності. Тобто, щоб усунути небезпеку, яка загрожує державному або громадському порядку, власності, правам і свободам громадян, установленому порядку управління, якщо цю небезпеку за таких обставин не можна було усунути іншими засобами і якщо заподіяна шкода є менш значною, ніж відвернена шкода (ст. 18 КпАП).

Попри це кожен замовник прагне, аби в його діяльності взагалі не йшлося про встановлення порушень. Для цього він має дотримувати вимог Закону № 922 у повному обсязі. Якщо ж це неможливо, замовник може скористатися умовами Постанови № 169.

Ніщо не забороняє замовнику використовувати Постанову № 169, якщо виникає нагальна нова потреба у закупівлі, він не може знайти постачальника, забезпечити конкуренцію, очікувати проведення спрощеної закупівлі чи процедури закупівлі у встановлені строки. Або ж тоді, коли через нестабільну ціну предмета закупівлі на ринку не зможе провести його закупівлю за допомогою конкурентних видів закупівлі.

У період воєнного стану можуть виникати різні ситуації та обставини, що завадять застосувати Закон № 922 замовникам. Тож і надалі замовник може використовувати Постанову № 169.

Утім замовник може запланувати та провести закупівлі у порядку, що передбачає Закон № 922, якщо йдеться про поточні закупівлі. Тобто ті, що замовник передбачив, щоб задовольнити планові потреби, для яких він може дотримати норми Закону та має достатньо часу для спрощеної закупівлі чи процедури закупівлі.

🔥Безплатний вебінар від проєкту «ДеюреЗакупівлі»

Статичний блок для новин

Щоб переглянути вебінар та отримати сертифікат, потрібна попередня реєстрація 👇

Зареєструватися

Статті за темою

Усі статті за темою

Тимчасово окуповані території: перелік

У консультації розглянемо, хто та як затверджує перелік тимчасово окупованих територій (далі – ТОТ) та території бойових дій. А також — як закуповувати замовнику, який перебуває на ТОТ
281

Прямий договір у воєнний час за Постановою № 1178

У яких випадках сьогодні можна укладати прямий договір за Особливостями? Коли звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, публікувати обов'язково, а коли — ні? Детально у статті
55226

Види закупівель 2024

Кожен закупівельник постає перед вибором виду закупівлі. Розглянемо, від чого відштовхуватися на час воєнного стану та як діяти, щоб закупити без порушень
22373

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді